Kimlik No: 925 Bilim & Teknoloji

Fizikçiler Kazara Pi'yi Yazmanın Yeni Bir Yolunu Keşfetti

post-img

Matematik dünyası, her zaman keşiflerle dolu bir alandır. Ancak bazen, en büyük keşifler bile tesadüfen ortaya çıkar.

Hindistan Bilim Enstitüsü'ndeki bir grup fizikçi, kuantum teorisi üzerine çalışırken, pi sayısını ifade etmenin tamamen yeni bir yolunu keşfettiler. Bu keşif, matematik ve bilim dünyasında büyük bir heyecan yarattı.

Sonsuz Serilerin Gücü

Pi sayısı, matematikteki en ünlü irrasyonel sayılardan biridir. Sonsuz bir dizi olarak devam eder ve hangi sayının geleceğini tahmin etmek imkansızdır. Ancak, pi'yi ifade etmenin birçok yolu vardır ve bunlar genellikle sonsuz seriler kullanılarak yapılır. Sonsuz seriler, bir dizinin terimlerinin toplamıdır ve pi'nin hesaplanmasında oldukça kullanışlıdır.

Bu yeni keşif, Gregory serisi olarak bilinen ve aslında 14. yüzyılda Hintli matematikçi Madhava tarafından keşfedilen bir serinin varyasyonu olarak ortaya çıktı. Fizikçiler, bu seriyi kullanarak pi'yi hesaplamanın daha hızlı bir yolunu buldular. Yeni formül, Madhava serisinin bir kısıtını değiştirerek, pi'nin ondalık basamaklarına ulaşmayı önemli ölçüde hızlandırdı. Örneğin, Madhava serisi on ondalık basamağa ulaşmak için beş milyar terim gerektirirken, yeni formül sadece 30 terim gerektiriyor.

Keşfin Ardındaki Hikaye

Bu keşif tamamen beklenmedik bir şekilde gerçekleşti. Aninda Sinha ve postdoktor Arnab Saha, kuantum teorisi üzerine çalışırken, daha az ve daha doğru parametrelerle bir model geliştirmeye çalışıyorlardı. Ancak, çalışmalarının bir yan ürünü olarak, pi'yi ifade etmenin bu yeni yolunu buldular. Sinha, bu durumu şöyle açıklıyor: "Başlangıçta amacımız pi'yi incelemek değildi. Sadece yüksek enerjili fiziği inceliyorduk ve parçacıkların nasıl etkileşime girdiğini anlamak için bir model geliştirmeye çalışıyorduk. Yeni bir pi bakış açısı bulduğumuzda çok heyecanlandık."

Matematiksel Güzellik

Yeni formül, matematiksel olarak oldukça güzel ve kullanışlı. Sonsuz seriler, pi'nin basamaklarını hesaplamak için oldukça etkili olabilir ve genellikle matematiksel olarak da estetik bir yapıya sahiptir. Wallis ve Gregory serileri gibi ünlü seriler, pi'nin hesaplanmasında kullanılmıştır. Ancak, bu yeni formül, matematikçiler ve fizikçiler için yeni bir kapı açıyor.

Neden Daha Önce Fark Edilmedi?

Bu yeni formülün 700 yıl boyunca fark edilmemiş olmasının sebebi, fizikçilerin ve matematikçilerin doğru araçlara sahip olmamasıdır. Sinha, "Fizikçiler (ve matematikçiler) bu zamana kadar bunu fark etmedi çünkü doğru araçlara sahip değillerdi. Bu araçlar, son üç yılda işbirlikçilerle yaptığımız çalışmalarla bulundu," diyor.

Bu keşif, pi sayısını daha hızlı ve verimli bir şekilde hesaplamanın yeni bir yolunu sunuyor. Matematik ve bilim dünyasında büyük bir heyecan yaratan bu keşif, pi'nin sonsuz serilerle ifade edilmesinde yeni bir dönemi başlatabilir. Bu tür keşifler, bilimin sürekli gelişen ve değişen doğasının bir kanıtıdır. Gelecekte, bu tür keşiflerin daha fazla kapı açacağı ve matematiksel bilginin sınırlarını genişleteceği kesindir.

Ufuk Aliçavuşoğlu

Yazar

Paradoksların adamı, tarih meraklısı, oyun sever, araştırmacı.

Benzer İçerikler

Mutlaka Gözatın Advertorial

Bilge Panda

Bilge Panda olarak amacımız, ziyaretçilerimize en doğru, en güncel ve en kaliteli bilgileri sunmak, onları bilgilendirmek ve eğlendirmektir.